De Tata Nano, ’s werelds goedkoopste auto, is een flop. De nieuwe, duurdere versie van de auto moeten een jong, hip publiek gaan aanspreken.

Toen de Nano in 2009 op de markt kwam, was het ’s werelds goedkoopste auto. Al voor 2.000 dollar kon een Indiër een eigen auto kopen. Helaas, de Indiërs bliefden de auto niet. Hij oogde en voelde zo goedkoop dat niemand ermee gezien wilden worden.

Nu, vier jaar later, verkoopt Tata maandelijks net zo veel Nano’s als Jaguars, dat andere merk uit de Tata-stal. In september verlieten slechts 2.500 Nano’s de showroom.

Alweer een facelift voor de Nano

Sinds de lancering heeft Tata de Nano steeds licht aangepast. Zo kwamen er handschoenenkastjes in plaats van een plankje. Maar nu heeft het concern besloten tot een radicale stap: de Nano heeft nu in zijn duurdere versie zowaar een stereo-installatie, nieuwe velgen en chrome-versieringen. Die LX-versie kost omgerekend 3578 dollar, schrijft The Wall Street Journal.

Een marketingcampagne waarin hippe jongeren de hoofdrol spelen, moet een nieuwe doelgroep aanspreken.
Het is de ultieme poging van Tata om de Nano alsnog een succes te maken. Het autootje is verworden tot een heuse molensteen. De ontwikkeling kostte 400 miljoen dollar, de nieuwe fabriek ook nog eens honderden miljoenen en bij de dagelijkse operatie moet ook veel geld bij.

De vraag is dan ook hoe lang Tata doorzet. Als de Indiase jongeren niet snel het autootje alsnog omarmen, dreigt een voortijdig einde van 's werelds goedkoopste auto.

Bekijk hier alle veranderingen aan de Nano.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl